Friday, September 7, 2007

گزارش مراسم هفتمین سالگرد در گذشت شاملو

اگر آزادی سرودی می خواند

گزارش از : آوای دانشگاه

روز سه شنبه 2 مرداد سال 1386 به مناسبت هفتمین سال گرد در گذشت " احمد شاملو" مراسم بزرگ داشتی بر سر مزارش در گورستان "طاهر" واقع در مهرشهر کرج برگزار گردید. در ابتدای این مراسم که به دعوت "کانون نویسندگان" بر قرار شده بود. مجری برنامه ضمن خیر مقدم به حاضران بیانیه ای که کانون نویسندگان به مناسبت هفتمین سال گرد در گذشت "احمد شاملو" صادر کرده بود، خوانده شد. در بخش از این بیانیه ضمن اشاره بسته شدن آخرین روزنه های آزادی آمده بود که:" ما بیش از هر زمان دیگر به کلام و کردار آزادی خواهانه نیاز داریم، نیاز داریم تا خواهان رهایی دانش جویان، زنان، کارگران و معلمان در بندمان باشیم."

سپس دکتر ناصر زرافشان برای سخنرانی حاضر شدند که با استقبال گرم حاضران هم راه شد و شعار "درود بر زرافشان" داده شد. دکتر زرافشان در سخنانی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره بامداد شعر ایران و اشاره به این نکته که شاملو شاعر اجتماعی بوده و از مردم و برای مردم شعر می گفت، اضافه کرد:" شاعر باید به خاطر شعر خود و هنر مردمی اش اجتماعی و مشهور شود نه به وسیله بازی رسانه ای"

بر سر مزار شاملو پورتره ای از چهره ی شاملو به هم راه دسته گلی که بر روی آن نوشته شده بود " از طرف انجمن بدون مرز، جمعیت زنان اسفند و جمعی از دانشجویان چپ کارگری" به چشم می خورد.

مراسم با شعر خوانی ادامه داشت که در این میان شعر خوانی یک دختر جوان افغان مورد استقبال فراوان حاضران قرار گرفت.

در حین برگزاری برنامه بروشور کانون نویسندگان ایران با عنوان" انسان، دشواری وظیفه است." و نشریه نیم روز ویژه نامه شاملو و بیانیه دانشجویان و فعالان چپ در بین حاضران پخش شد.

هم چنین جمعی از فعالان زنان و دانشجویی با بالا بردن پلا کارد هایی که بر روی آن عکس "امیر یعقوب علی" و شعار " امیر را آزاد کنید" خواستار آزادی او از زندان شدند. در ادامه کانون "هستیا اندیش" بیانیه ای را که در همین زمینه صادر کرده بودند از پشت تریبون خواندند که با تشویق حضار هم راه گردید.

سپس یکی از دانشجویان چپ بیانیه ی " دانشجویان و فعالین چپ در محکومیت موج جدید بازداشت دانشجویان" قرائت کرد. در این بیانیه با اشاره به گسترش دامنه ی سرکوب اجتماعی و سرکوب زنان، کارگران و دانشجویان آمده بود که:" ما حاکمان را به دور اندیشی دعوت نمی کنیم. چرا که به حکم ضرورت های تاریخی و اراده ی تمام مردم آزادی خواه مدت هاست که دوره ی چنین انتقادات یا پند و اندرزهای مشفقانه ای گذشته است." در انتهای بیانیه دانشجویان فعالان چپ که شامل: چپ کارگری دانشگاه های تهران، دانشجویان سوسیالیست پلی تکنیک، نشریه میلیتانت، هیئت تحریه سلام دموکرات آمده بود " ما خواستار آزادی بی قید و شرط همه ی دانشجویان هستیم."

بعد از پایان یافتن قرائت بیانیه دانشجویان چپ حضار ضمن استقبال و تشویق ممند شعار" دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" را بار ها سر دادند.

در این جا مراسم رسمی به پایان رسید اما حضار به صورت خود جوش ضمن جمع خوانی اشعار شاملو مراسم خود را ادامه داد که در این میان از حفظ خواندن شعر " پریا" به وسیله یک دختر خردسال جلوی خاصی به مراسم داد که مورد توجه ی ویژه ی حاضران قرار گرفت.

در این میان جمعی از دانشجویان شروع به خواندن سرود " سراومد زمستون" کردند که آرام آرام جمعیت در اطراف آنان جمع شد و با گرفتن دستان یک دیگر و ایجاد حلقه ای بزرگ با صدای بلند به سرود خوانی پرداختند بعد از چند دور خواندن این سرود، جمعیت با صدای بلند سرود انترناسیونال را خواندند. نکته جالب آن بود که زمانی که به عبارت " انترناسیونال است نجات انسان ها" عده ای از جوانان مشت های گره کرده خود را بالا می بردند.

بعد از خواندن سرود انترناسیونال شعارهای " دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" " زندانی سیاسی آزاد باید گردد" " محمود صالحی آزاد باید گردد" " مرتضای اصلاح چی آزاد باید گردد" سر داده شد.

در انتهای برنامه جمعیت با وجود حضور پر رنگ پلیس و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی متفرق شدو برنامه در آرامش کامل و بدون تنش خاصی به پایان رسید.

No comments: