Thursday, September 6, 2007

آیا شما مارکسیست انقلابی هستید؟

TinyPic image

اراده خردمند

در پاسخ به رفیق گرامی «سلام سوسیالیسم

در بخش کامنت ِ وبلاگ «میلیتانت»، بحثهای بسیار جالبی در جریان است. ما دو مورد از آنها را انتخاب کرده و در این شماره از نشریه انتشار می دهیم. این مباحث از طرف دوتن از رفقا، در جواب به کامنتهای یکی از خوانندگان وبلاگ «میلیتانت» به نام « سلام سوسیالیزم» نوشته شده است. همچنین مقاله ایی داریم از رفیق «مزدک پویان» که در رابطه با پیشنه ی تاریخی «میلیتانت» در جنبش کمونیستی، نقطه و نظرات خودشان را عنوان کرده اند.

آیا شما مارکسیست انقلابی هستید؟

اراده خردمند

در پاسخ به رفیق گرامی «سلام سوسیالیسم»

این رفیق نوشت که: "متاسفانه گرایشی در بین مدافعین نشریه وجود دارد که به نظر ما نگران کننده است: عده ای تاکید دارند که همه مارکسیست ها و جوانان و انقلابیون ایران یا میلیتانتی اند و یا "منحرف"..."

این مطلب را من در جایی ندیدم. از این رفیق درخواست می کنم که رفرنس این نقل و قول را دقیقا بدهد. بدیهی است که "همه مارکسیست ها و جوانان و انقلابیون ایران میلیتانتی" نمی توانند باشند. اگر چنین بود دیگر نیازی به انتشار نشریه و متقاعد کردن کسی نمی بود. اما در سرمقاله چنین ذکر شده است: " ما خود را «جمعی از جوانان مارکسیست انقلابی ایران» می نامیم. بدین مفهوم که ما تمایلات ضد سرمایه داری داریم؛

یعنی ما به ایجاد یک جامعه سوسیالیستی اعتقاد داریم. در عین حال با گرایشات اصلاح طلب؛ بورژوایی و خرده بورژوایی، سانتریستی و قیم مآب در درون جنبش دانشجویی، مرزبندی داریم."

به عبارت دیگر این رفقا خود را مارکسیست انقلابی و با گرایش ضد سرمایه داری و اعتقاد به سوسیالیسم دانسته، و برای تمایز دادن خود از گرایشات اصلاح طلب و خرده بورژوا آغاز به انتشار این نشریه کرده اند. رفیق «سلام سوسیالیست» باید ذکر کنند این موضع چه اشکالی دارد و از آن چه نگرانی پیدا کرده و چرا؟

اما در ضمن باید ذکر گردد، که طبعا در جنبش دانشجویی (همانند کل جامعه) گرایشات ترقی خواه سوسیالیستی از یکسو و گرایشات بازدارنده و سازشکار به اصطلاح "سوسیالیستی" از سوی دیگر نمایان می شوند. این دو در ابتدا با ظواهری مشابه وارد صحنه سیاسی می شوند. همه با واژه های و عکس های «مارکس» و «لنین» و با به یدک کشیدن واژه های «کمونیست» ، «سوسیالیست»؛ «مارکسیست» و «انقلابی» و «کارگری» خود را معرفی می کنند. این تشابهات در وضعیتی که اختناق در جامعه حاکم است و پایه های مطالعات مارکسیستی و سوسیالیستی در میان جوانان بسیار اندک است، منجر به اختشاشات و ناروشنی ها می گردد. برای جوانانی که تا چند ماه پیش تحت تاثیر عقاید اصلاح طلبی و «مدرنیستی» و «پست مدرنیستی» قرار گرفته و به تازگی به جستجویی عقاید سوسیالیستی پرداخته، تشخیص تفاوت بین گرایشات واقعی مارکسیستی و گرایشات سازشکار که با همان نام ظاهر می گردند، دشوار می گردد. برخی حتی با وجود داشتن اعتقادات انقلابی در دام گرایشات رفرمیستی افتاده و مسیر سیاسی فعالیت آنها منحرف می گردد. آنچه این دو را از هم متمایز می کند سابقه تاریخی آنها (یا عملکرد پیشین آنها) و نظریات (برنامه) آنها و عمل کنونی آنهاست.

بنابراین باید از واژه «مارکسیسم انقلابی» تعریف مشخص و مشترک بیابیم، تا وجه تمایزات بین مارکسیسم انقلابی و سازشکاری را درک کنیم.

مارکسیسم انقلابی آن گرایشی است که در تقابل با نظام سرمایه داری قرار می گیرد و به قول «کارل مارکس» : هدف فوری آن "تشکیل پرولتاریا به صورت یک طبقه، بر انداختن سلطه ی بورژوازی، تصرف قدرت سیاسی به دست پرولتاریا." است.

بدیهی است که از نخستین گام، تمام کسانی که در پیش و حال در جستجویی مماشات با سرمایه داری و یا جناح های آن بوده (و هستند)، و یا خواهان «گذار مسالمت آمیز» به سوسیالیسم بوده و خواهان سازش طبقاتی و نظریات "انقلاب دموکراتیک" و یا انقلابات "آبی و زرد و سبز و صورتی" و غیره هستند در درون گرایش مارکسیسم انقلابی جایی ندارند.

کسانی که رهبرانشان در پیش در کابینه «قوام» شرکت کرده و با دستگاه سرکوب دولت سرمایه داری کنونی در دوره قیام همکاری کرده و به دنبال گرایشات اصلاح طلب همین امروز هستند، مارکسیسم انقلابی نمی باشند! کسانی و گرایشاتی که برنامه تدارک انقلاب کارگری و ایجاد حکومت شورایی و به ویژه «دیکتاتوری انقلابی پرولتاریا» را از برنامه خود حذف کرده اند، مارکسیسم انقلابی نیستند. همه اینها گرچه امروز در طیف اپوزیسیون چپگرا قرار دارند؛ اما در دوران اعتلای انقلابی در آن طرف خط طبقاتی (یعنی در جبهه سرمایه داری) قرار خواهند گرفت.

حال سوال من از رفیق عریز «سلام سوسیالیسم» اینست: که آیا خود را در طیف «مارکسیست های انقلابی» می پندارد؟ و یا خیر؟ اگر با نکات بالا توافق ندارد؛ چه نگرانی ای از این باید داشته باشد که در میان مارکسیست های انقلابی و نشریه «میلیتانت» قرار نگرفته باشد



No comments: