Friday, September 7, 2007

چند نکته کوتاه به بهانه سفر دانیل اورتگا به تهران

سفرهای برخی از رهبران کشورهای آمریکای لاتین به ایران و برقراری ارتباط گیری سیاسی و اقتصادی آنها با دولت سرمایه داری ایران سؤالاتی را در میان فعالان سیاسی بر انگیخته است. برای پاسخگویی و اتخاذ موضع صحیح در این موارد ضروری است که به بهانه سفر اخیر اورتگا (رهبر ساندنیست ها و رئیس جمهور نیکاراگوئه)، اشارات کوتاهی به این موضوع بشود.

۱- بدیهی است که ما به عنوان یک گرایش مارکسیست انقلابی ارتباط گیری نزدیک هیچ دولتی ( از جمله دولت چاوز) را با دولت سرکوبگری مانند دولت احمدی نژاد تایید نمی کنیم. به اعتقاد ما یک دولت سوسیالیستی انقلابی هیچگاه وارد مذاکرات و معاملات پشت پرده با یک دولت سرمایه داری سرکوبگر که مخالفان خود را به زندان روانه کرده و اکثر جامعه را مرعوب می کند؛ نخواهد شد.

۲- ما در سطح بین المللی از هر موقعیت برای افشای دولت سرکوبگر مستقر در ایران استفاده کرده و از فعالان سیاسی و مخالفان دولت که جسورانه در مقابل آن مقاومت کرده و هزینه آنرا پرداخت می کنند؛ حمایت می کنیم.

۳- ما تمامی نمایندگان دولت هایی را که با دولت ایران همکاری و همسویی دارند را در صحنه بین المللی افشا می کنیم ( اینها شامل کلیه رئیس جمهورها و رهبرانی می شود که با ایران همکاری دارند: اورتگا؛ چاوز, کاسترو و غیره). ما در این کشورها باید رهبرانشان را (هر چند محبوب و منتخب مردم آن کشورها باشند) به علت ارتباطشان با دولت ایران مورد انتقاد قاطعانه قرار دهیم.

۴- در عین حال باید توجه کنیم که در کشورهای آمریکای لاتین در دوره اخیر موجی از مبارزات ضد امپریالیستی با سمت و سوی اقدامات مترقی و ضد سرمایه داری آغاز شده است. از اینرو ما باید در کنار مردم ستمدیده این کشورها در مقابل امپریالیزم نیز قرار گیریم (صرفنظر از انحرافات و اشتباهات رهبرنشان).

۵- دانیل اورتگا از رهبران جنبش ساندینیستی بود که در انتخابات اخیر گردش به راست کرده است. این رهبری هم در سطح سیاست های درونی و هم بین المللی باید بی رحمانه توسط مارکسیست های انقلابی افشا گردد. هوگو چاوز در ونزوئلا تحت تاثیر مطالبات کارگری (در وضعیت کنونی) در حال انجام اقدامات ضد سرمایه داری است. ما از این اقدامات که مترادف با خواست توده های ونزوئلایی است، حمایت می کنیم. اما سیاست های بین المللی چاوز به ویژه ارتباط با دولت سرمایه داری ایران را در سطح بین المللی (به خصوص در ونزوئلا) محکوم می کنیم.

شورای سردبیری میلیانت

۲ تیر ۱۳۸۶

No comments: