Thursday, September 6, 2007

روز جهانی کارگر

در پاکستان و ونزوئلا

برگردان: مهرداد مینائی

لاهور

ماركسیست‌های پاكستان در راهپیمایی‌های «حزب خلق پاكستان»(PPP ) و راهپیمایی مشترك «كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان»(PTUEC ) و اتحادیه BLLF شركت كردند. حدود 1300 تا 1500 نفر در راهپیمایی «حزب خلق پاكستان» شركت كرده بودند كه كاهش کمیتی عمده‌ای محسوب می شد. تظاهر كنندگان ضمن عبور از خیابان‌ها در منطقه مركزی شهرتوقف كردند. در آنجا رهبران محلی «حزب خلق پاكستان» سیستم صوتی خود را بر روی كامیونی مستقر كرده بودند تا به ایراد سخنرانی بپردازند. اوضاع مطابق میل و انتظار رهبران پیش نرفت و شعارهای مبارزه طلبانه ی جمعیت مداوماً سخنرانی آنها را تحت تأثیر قرار می‌داد. ناراحتی رهبران كاملاً آشكار بود و این امر كاملاً از شعارهایی كه شركت كنندگان در برابر موعظه‌های رهبران در خصوص «جامعه عادلانه مبتنی بر بازار» سر می دادند مشخص بود و این امر نشان داد كه بدنه حزب بسیار فراتر از رهبری حزب متمایل به چپ است. این موضوع در عین حال پاسخ بسیا ر مناسبی از سوی جمعیت در برابر سخنرانی «غلام عباس» یكی از مهمترین رهبران توده‌ای در پاكستان بود. راهپیمایی مشترك «كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان» و BLLF از نظر تعداد كوچكتر از راهپیمایی قبلی بود. (300 الی 400 نفر) اما روحیه شركت‌كنندگان بسیار مبارزه ‌جویانه‌تر بود. تظاهركنندگان در حین عبور از خیابان اصلی شهر «لاهور»،جاده مال (MALL) كه به طور طبیعی هر گونه فعالیت سیاسی و یا راهپیمایی در آن ممنوع است، یك صدا شعارهای واحدی می‌دادند. رهبر BLFF یعنی «غلام فاطمه» و «مسئول كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان»، «منظور احمد»، در برابر جمعیت سخنرانی كردند و رسانه‌های گروهی ضمن مصاحبه با آنها جریان مصاحبه و سخنرانی ها را پخش كردند. اینك ما به نقطه عطفی در كل وضعیت سیاسی پاكستان رسیده‌ایم. پوشش راهپیمایی در سراسر كشور بسیار خوب بود و رسانه‌های ملی توجه خاصی به این حقیقت معطوف داشتند كه «كمپین دفاع از اتحادیه پاكستان» یكی از چند سا زمانی است كه با تشكیل بلوك ملی در راهپیمایی‌های عمده سراسری كشور شركت می‌كند.

بعد از ظهر روز جهانی كارگ، همه ی روزنامه‌ها درستون‌های ویژه، مقالات مربوط به این روز تاریخی را انتشار دادند و تقریباً در همه ی روزنامه‌ها، تصاویری از راهپیمایی «كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان» در سا ل گذشته چاپ شده بود. علاوه بر اینها از رفیق «منظور احمد»، دعوت شده بود تا به نمایندگی از كارگران پاكستان در مناظره با وزیر كا ر و كارگری فدرال، در برنامه مشهور «كاپیتال تاك» در تلویزیون «ژئو» شركت كند.

كراچی

«كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان» با حدود 350 نفر تظاهراتی را در روز اول ماه مه از محله ی «رقال» تا «كلوپ مطبوعات» در بزرگداشت و همبستگی با كارگران قربانی «شیكاگو» در یكصد سال پیش ترتیب دادند.

اعضای اتحادیه كارگران كفاش به تظاهرات پیوستند. تعداد زیادی از مردم منطقه صنایع فولاد در منطقه «رقال» نیز به ما پیوستند كه اغلب آنها آموزگاران زن بودند. تقاضای آنها این بود كه آموزگاران پیمانی و سایر كارگران استخدام دائم بشوند.

در بین جوانان و كارگران حاضر در راهپیمایی شور و شوق فوق‌العاده‌ای به چشم می‌خورد. همه یكصدا فریا د می‌زدند "كارگران جهان متحد شوید"، "انقلاب، انقلاب ، انقلاب سوسیالیستی ". «فعالین كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان» از منطقه «رقال» به سوی «كلوپ مطبوعات» در صفوف منظم و متشكل رهسپار شدند و چندین سخنرانی در آنجا ایراد كردند. بعضی از این سخنرانان عبارت بودند از «علی یاوار» (سازمانده كمپین دفاع از اتحادیه پاكستان در كراچی)، «شیخ مجید» (دبیر كل بروی كارگری پاكستان در كراچی)، «حبیب‌الدین جنید»، «منظور رازی» (رئیس فدراسیون كارگران راه‌آهن)، «ریاض لوند» (از كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان)، «حمیده گنگرو» (از كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان)، «اقبال ماهار» (سازمانده كمپین در مالیر)، «مهد احمد وارسی» (از فعالین كمپین)، «زاهور خوخوار»، «اكبر ممون»، «هربیل كومار»(رئیس اتحادیه كارگران كفاش)،«كلیم شوكت» (رئیس JKNSF ) و دیگران.

سخنرانان توضیح دادند كه نظام سرمایه داری كلا" ظرفیت مترقی خود را از دست داده و صرفا" به نظامی تبدیل شده كه در برابر زندگی معیشتی كارگران مشكل و مانع ایجاد می كند. علاوه بر اینها سخنرانان اظهار داشتند كه سیاستهایی همچون خصوصی‌سازی، تعدیل اقتصادی دولت و تعقیب سیاستهای لیبرالی برعلیه طبقه كارگر بوده و سرمایه‌داران از طریق این سیاستها دیگر بیش از این قادر به دفاع از بقای خودشان نیستند. خودآگاهی طبقه كارگر رو به اعتلا بوده و در آستانه تكرار تاریخی وقایع سالهای 69-1968 هستند. ما بار دیگر شاهد اعتلای انقلابی هستیم و «كمپین دفاع از اتحادیه كارگری پاكستان» خود را برای رویارویی با چنان موقعیت و مبارزه‌ای آماده می‌سازد. راهپیمایان در پایان راهپیمایی هم قسم شدند تا انقلاب سوسیالیستی به مبارزه خود ادامه دهند.


رقابت در راهپیمایی اول

ماه می در ونزوئلا

گریگوری ویلبرت

برگردان: مهرداد مینائی

همانند سالهای قبل، هر دو اتحادیه ی فدراسیون‌های «ونزوئلا» راهپیمایی‌های جداگانه رقابت آمیزی در حمایت از اول ماه می، روز جهانی كارگر، ترتیب دادند. علی رغم كثرت تعداد تظاهر كنندگان طرفدار دولت در مقایسه با تظاهركنندگان ضد چاوز،طرفداران حكومت از وحدت درونی بی نصیب بودند.

راهپیمایی سراسری طرفداران دولت از سوی اتحادیه‌هایی ترتیب داده شده بود كه عضو اتحادیه ی ملی كارگران ونزوئلا (UNT) بودند. راهپیمایان در «كاراكاس»، پایتخت كشور، با شعار "مبارزه برای سوسیالیسم" مسیر جنوب تا شمال غربی پایتخت را طی كردند. سازمان‌دهندگان راهپیمایی در تلویزیون دولتی «ونزوئلا» خاطرنشان كردند كه راهپیمایی از سوی اتحادیه‌های عضو UNT ترتیب یافته است و نه خود اتحادیه فدراسیون، زیرا رهبران UNT در خصوص جزئیات برنامه راهپیمایی به وحدت نظر نرسیده بودند.

علیرغم یكی بودن مسیرهای راهپیمایی، تظاهركنندگان طرفدار دولت بدلیل عدم وجود اتحاد در بین اعضای UNT، هر كدام، راهپیمایی را از منطقه‌ای جداگانه‌ آغاز كردند. تقریباً از چهار سال پیش كه UNT بنیانگزاری شده است رهبران فدراسیون از اختلاف‌نظر جدی رنج می‌برند. این اختلاف‌نظرها عمدتاً بر سر اشكال انتخاب رهبری UNT و نحوه و میزان حمایت فدراسیون از دولت «چاوز» است.

«مارسلا ماسپرو» از اتحادیه كارگران صنایع شیمیایی و «اورلاندو چیرینو» از جناح C-CURA در UNT علی رغم سابقه مخالفت با یكدیگر، در كنار هم به راهپیمایی پرداختند. جناح دیگری كه در راهپیمایی حضور داشت نیروی كارگران بولیواری (FBT) بود كه مواضع تند طرفداری از «چاوز» دارد. راهپیمایان طرفدار «اپوزیسیون فدراسیون كارگران ونزوئلا» (CTV) مسیر نسبتاً كوتاهی را در مركز شهر پیمودند زیرا تقاضای آنها برای كسب اجازه جهت راهپیمایی در مسیر نسبتاً‌ طولانی‌تر كه از نزدیكی كاخ ریاست جمهوری می‌گذشت از سوی مقامات شهری بدلایل امنیتی رد شده بود.

رهبری CTV به افزایش بیست درصدی حداقل دستمزدها از سوی دولت «چاوز» انتقاد داشت زیرا بنظر آنها این میزان افزایش كافی نبوده و به جای آن افزایش سی درصدی برای همه دستمزدها را تقاضا كردند. «مانوئل كوآ» دبیر كل CTV در طی راهپیمایی جداگانه بین «چاوز» و UNT گفت: "این افزایش دستمزدها كافی نیست و ما به اصرار خود جهت بازبینی كل دستمزدها ادامه خواهیم داد." دیروز پرزیدنت «چاوز» جمعی از رهبران UNT را مورد انتقاد قرار داد و گفت كه "بعضی از رهبران در برابر اتحاد مقاومت می‌كنند و بجای اتحاد علائق ضدخلقی را دنبال می‌كنند" «چاوز» اینگونه به سخنان خود ادامه داد كه، روز قبل «مارسلا ماسپرو» رهبر UNT را در تلویزیون دیده است كه نسبت به تغییرعنوان" وزارت كار" به "وزارت قدرت مردمی برای نیروی كار" به دیده شك و تردید نگاه می‌كند. «ماسپرو» كه عموماً از حامیان «چاوز» بوده است با بیان اینكه او شیفته دعوت برای اتحاد شده به رد تلویحی پیشنهادات پرداخت و گفت كه به سختی مبارزه خواهد كرد تا انتخابات UNT را برای رهبری متحد هرچه زودتر به انجام رساند. وقتی از او درباره اینكه آیا نگران از دست دادن احتمالی استقلال اتحادیه نیست گفت این مسئله درگیری جدی بین اتحادیه و دولت ونزوئیلائی آراگوآ نیست. در عین حال اتحادیه‌ها از كنترل كارگری كارخانه تولید سرامیك حمام دفاع می‌كنند. «سانیتالیوس د ماراكای» صحنه گسترده و باز مبارزاتی بین «دیدال‌كو بولیوار» ، استاندار طرفدار «چاوز» و كارگران بوده است. اخیراً تظاهرات كارگری در «دماراكای» بشدت از سوی پلیس محلی و گارد ملی سركوب شد. دیروز UNT- آروگوا اعلامیه‌ای ده ماده‌ای منتشر كرد كه در آن ضمن درخواست استقلال اتحادیه‌ای ، از عملكرد نیروهای امنیتی دولتی انتقاد کرده و استعفای استاندار را خواستار شد. در این اعلامیه همچنین آمده است كه «UNT – آراگوا» در خصوص بیانات اخیر «چاوز» كه استقلال اتحادیه را زیر سوال برده است، نگران است. اظهارات چاوز درخواست از اتحادیه‌ها برای حمایت از دولت جهت پیوستن به «حزب سوسیالیست متحد جدیدالتأسیس ونزوئلا»(PSUV ) است. در اقدامی مشابه ،جناح UNT به ریاست «اورلاندو چرینو» مشهور به C-CURA (جریان كلاسیست، متحد، انقلابی و مستقل) نامه‌ای سرگشاده به مناسبت «اول ماه می» به «چاوز» ارسال كرد كه در آن بر اهمیت استقلال اتحادیه تأكید شده است.


در این نامه از قول «ولادیمیرلنین» كه زمانی گفته بود اتحادیه‌ها باید مستقل از دولت باشند و با اشاره به گفته «چاوز» كه گفته بود PSUV به حزبی استالینی تبدیل نخواهد شد آمده است: "زمانی كه استالینیسم قدرت سیاسی را در دست گرفت و دولت و حزب را تحت رهبری خود درآورد اولین اقدامش نابودی استقلال اتحادیه‌ها بود ،این اقدام مطلقاً بر علیه اندیشه لنین بود. رهبری كه دیگر در قید حیات نبود. شایان الذکر است که «چاوز» در اوایل ماه آوریل در خصوص اتفاقات PSUV گفته است كه: "اتحادیه‌ها نباید مستقل باشند! و بالاخره باید نقطه پایانی بر استقلال آنها گذاشته شود!"

منبع سایت: Marxist.com

http://militantmag.blogfa.com/




No comments: